Identiteitskaart

Iedereen vanaf 14 jaar moet een eigen paspoort of identiteitskaart hebben. Kinderen, onder de 14 jaar, die met zorg te maken krijgen, moeten ook in het bezit zijn van een identiteitsbewijs.

Let op! Per 4 januari 2021 heeft uw nieuwe identiteitskaart een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvangt u daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl

Afspraak maken

Aanvragen identiteitsbewijs

U kunt gelijk een afspraak maken om uw identiteitskaart af te halen. Hiervoor kiest u een datum 5 werkdagen na uw aanvraag aan de balie

Afhalen identiteitsbewijs

Kosten

Kosten identiteitskaart
Product kosten
Identiteitskaart 18 jaar en ouder € 75,80
Identiteitskaart jonger 18 jaar € 40,90
Spoedaanvraag identiteitskaart € 57,10 (plus kosten ID-kaart) 

Afhandeling

  • 5 werkdagen
  • met spoed: 1 werkdag (aanvragen vóór 15.00 uur)
Meenemen bij aanvraag
  • Alle paspoorten en/of identiteitskaarten die u nog hebt en die nog niet door de gemeente ongeldig zijn gemaakt.
  • Een pasfoto. Let op de pasfoto-eisen.
  • uw kind, als u voor uw kind een paspoort of identiteitskaart aanvraagt.

Hebt u geen verlopen paspoort of identiteitskaart?

Neem dan andere documenten om te bewijzen wie u bent.

Fotocabine gemeentehuis

Voor € 9 (alleen (contactloos) pinnen) kunt u in onze fotocabine pasfoto’s maken. Rolstoelgebruikers en kinderen tot 12 jaar adviseren we om bij een fotograaf foto's te laten maken.

Afhalen identiteitskaart

Iedereen, ook kinderen moeten hun nieuwe identiteitskaart persoonlijk afhalen tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. Neem uw oude paspoort en/of identiteitskaart mee. U kunt hiervoor telefonisch of online een afspraak maken,

Aanvraag identiteitskaart kinderen

Vraagt u een identiteitskaart aan voor uw kind jonger dan 12 jaar?

Neem dan ook het volgende mee:

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of een voogd. Gebruik hiervoor het toestemmingsformulier. U kunt beiden ook op het gemeentehuis het formulier invullen en handtekening zetten, dan hoeft u geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • Originele, geldige identiteitsbewijzen van beide ouders of een voogd.

Verblijft één van de ouders in het buitenland? 

Dan laat die ouder de verklaring van toestemming legaliseren bij de Nederlandse ambassade of consulaat in het betreffende land. Ook geeft die ouder een kopie van het paspoort/identiteitskaart mee.

Wil één van de ouders geen toestemming geven? 

Vraag dan vervangende toestemming aan bij de rechtbank in de woonplaats van het kind. 

Spoedaanvraag

U kunt uw identiteitskaart met spoed voor 15.00 uur aanvragen. U betaalt hiervoor extra kosten. De volgende werkdag ligt het document vanaf 9.00 uur klaar. Let u daarbij op onze openingstijden!

Wanneer uw vorige document kwijt of gestolen is, is een spoedaanvraag niet altijd mogelijk. De medewerker aan de balie spreekt dan met u af wanneer u uw document kunt ophalen.

Reizen met kinderen
  • Reist u met uw kind naar het buitenland? Dan moet uw kind een geldig paspoort of geldige identiteitskaart hebben. Ook als uw kind jonger is dan 14 jaar.
  • Kinderen tot 18 jaar hebben toestemming nodig van beide ouders of een voogd voor het aanvragen van een paspoort.
  • Via Rijksoverheid.nl kunt u nagaan welke regels er gelden als een kind meereist met een ouder met een andere achternaam.
Legitimatieplicht in de zorg

Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij uw tandarts. Dit geldt voor iedereen. Dus ook voor kinderen jonger dan 14 jaar. Als ouders moet u voor uw kinderen een geldig identiteitsbewijs hebben als ze naar een zorgverlener gaan. De identificatieplicht geldt vanaf de geboorte. Meer informatie leest u op Rijksoverheid/identificatieplicht-zorg.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Het is belangrijk dat u een vermist reisdocument zo snel mogelijk laat opnemen in de (inter)nationale registers als ‘ongeldig’. Zo voorkomt u fraude. Aangifte doen bij de politie is niet nodig. U kunt digitaal aan ons doorgeven dat uw reisdocument vermist is.

Online vermissing reisdocument doorgeven

Online vermissing reisdocunent doorgeven

Document kwijt of gestolen in het buitenland

Dan laat u wel een proces verbaal opmaken bij de plaatselijke politie in het buitenland. Met dat proces verbaal kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Nederlandse ambassade of het consulaat. Als u daarna bij de gemeente een nieuw document aanvraagt, levert u het nooddocument in.