Afschrift/uittreksel huwelijksakte aanvragen
Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw huwelijksakte nodig (uit het huwelijksregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld voor notariële zaken, of voor het aanvragen van een echtscheiding.
U kunt alleen een afschrift aanvragen van:
- de huwelijksakte van uzelf,
- of van de huwelijksakte van uw partner,
- of van de huwelijksakte van een inwonend kind,
- of van de huwelijksakte van uw inwonende vader of moeder.
Het huwelijk moet plaats hebben gevonden in:
- de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957),
- de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of
- de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957).
Als het huwelijk in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de huwelijksakte aanvragen bij die andere gemeente!
Taalkeuze
U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen.
Aanvragen
U vraagt een uittreksel met uw persoonsgegevens online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd.
Wat heeft u nodig?
Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint:
- zekerheid dat het huwelijk plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam.
- (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid
- datum en plaats van het huwelijk
- duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft
Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig:
- uw DigiD-inloggegevens
- de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA).
Kosten
Prijs: € 16,60
Online aanvragen
U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl.