Afschrift/uittreksel huwelijksakte aanvragen

Soms heeft u een afschrift of uittreksel van uw huwelijksakte nodig (uit het huwelijksregister van de Burgerlijke Stand). Bijvoorbeeld voor notariële zaken, of voor het aanvragen van een echtscheiding.

U kunt alleen een afschrift aanvragen van:

  • de huwelijksakte van uzelf,
  • of van de huwelijksakte van uw partner,
  • of van de huwelijksakte van een inwonend kind,
  • of van de huwelijksakte van uw inwonende vader of moeder.

Het huwelijk moet plaats hebben gevonden in:

  • de gemeente Hardinxveld-Giessendam (op of na 1 januari 1957),
  • de gemeente Giessendam (vóór 1 januari 1957) of
  • de gemeente Hardinxveld (vóór 1 januari 1957).

Als het huwelijk in een andere gemeente plaatsvond, moet u het afschrift van de huwelijksakte aanvragen bij die andere gemeente!

Taalkeuze

U krijgt de keuze om een Nederlandstalig (voor Nederland) of een meertalig afschrift (voor buitenland) aan te vragen.

Aanvragen

U vraagt een uittreksel met uw persoonsgegevens online aan of persoonlijk aan de balie van de gemeente. Let daarbij wel op de openingstijden van de aanvraagbalie. Aan de balie krijgt u het uittreksel direct mee. Bij een online aanvraag, krijgt u het uittreksel binnen drie werkdagen per post thuisgestuurd.

Wat heeft u nodig?

Zorgt u ervoor dat u het volgende gereed heeft vóór u met de aanvraag begint:

  • zekerheid dat het huwelijk plaatsvond in de gemeente Hardinxveld-Giessendam.
  • (als u het afschrift aanvraagt voor een inwonend familielid) voornamen, achternaam en geboortedatum van het inwonende familielid
  • datum en plaats van het huwelijk
  • duidelijkheid of u het afschrift in het buitenland nodig heeft

Doet u de aanvraag online? Dan heeft u extra nodig:

  • uw DigiD-inloggegevens
  • de benodigde gegevens om online te kunnen betalen (iDEAL, Master Card en VISA).

Kosten

Prijs: € 16,60

Online aanvragen

U logt in met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag het dan aan via www.digid.nl.

Online afschrift huwelijksakte aanvragen